Ostatnio dodany
Najnowszy artykuł
SKODA I FORD ROBIĄ UKŁON W STRONĘ KLIENTÓW
MOTORYZACJA (fot. topgear.com)
SKODA I FORD ROBIĄ UKŁON W STRONĘ KLIENTÓW
Należymy do Unii Europejskiej, ale nie wszystkie Jej prawa dotyczą nas tak samo. Jednakże dzięki Komisji Europejskiej zmienia się to na naszą korzyść. Już od kilku lat właściciele samochodów marki FORD i SKODA mogą w dowolnych miejscach odpłatnie serwisować auta. Ograniczenie to nadal dotyka posiadaczy m.in. posiadaczy Fiatów, Hond czy koreańskiej marki KIA. Komisja Europejska uważa, że odpłatne naprawy i przeglądy gwarancyjne można wykonywać poza autoryzowanymi stacjami obsługi, bez ryzyka utraty gwarancji. Warunkiem jest jednak, że usługa taka nie będzie wykonana wadliwie, tylko zgodnie z zaleceniami producenta auta. Do napraw czy wymiany nie trzeba również używać wyłącznie oryginalnych części z logo producenta auta. Nawet gdy naprawę wykonuje autoryzowana stacja obsługi (ASO), mogą być używane tańsze (i tak się dzieje wielokrotnie już dziś) części z logo ich wytwórcy o ile spełniają odpowiednie wymagania jakościowe. Idąc dalej typ tropem, dzięki wytycznym KE jeżeli za naprawę płaci klient, nikt nie może mu narzucać gdzie i przy użyciu jakich części będzie ją wykonywał. Dotyczy to każdej sytuacji, również tej, gdy samochód jest na gwarancji, ale dana usługa jest odpłatna, tzn. np. wymiana elementów nieobjętych gwarancją lub zużywających się (klocki hamulcowe). Niestety producenci aut zapominają o tych wytycznych opracowując warunki gwarancji, dotyczy to marek fiat, KIA czy Honda, ale np. firmy Citroen, Opel czy Renault nie stawiają w szczegółowych warunkach gwarancji wymogu napraw w ASO, to mimo wszystko starają się zrobić takie wrażenie wprowadzając pozycję w kartach przeznaczonych do przeglądów gwarancyjnych: miejsce i podpis pracownika ASO. Takich problemów nie mają użytkownicy samochodów Ford i Skoda. U nich jest bardzo dobry instruktaż jak serwisować samochody poza siecią, żeby uniknąć kłopotów.